tirsdag den 16. juli 2013

Børn og sukker

Nu tænker i sikkert allerede "åh nej", så kører møllen igen...

Jeg oplever oftere og oftere folk blive forarget over at Marvin ikke får sukker. Marvin er nu 16 måneder. 

Jeg har taget et valg (sammen med min bedre halvdel) om, at Marvin ikke skal have sukker. Jeg siger ikke det er forevigt, men så længe drengen ikke kan sige han gerne vil have det, andet end "A A A Ah!" - ja så får han det altså ikke. 
I min verden er der ALTID et alternativ. 

Misforstå mig ikke. Jeg får (undskyld mit franske) ikke ondt i røven over, hvis du giver dit barn sukker. Du er ikke en dårligere mor i min verden. Men misforstå mig heller ikke og døm mig ikke for at være en dårligere mor end dig, fordi min dreng ikke får sukker. 
Jeg hader at det implicit ligger i forståelsen at gør man det ene, er man imod "de andre". 
Ligesom alt andet her i verden skal vi (gudskelov) ikke være enig om alt. Så længe vi kan være enige om at være uenige, så burde det fungerer. 

Må Marvin smage noget sodavand? 
Må Marvin få en is?
Må Marvin smage det her chokolade?
Skal Marvin ikke have et stykke kage?

Det er ikke hans behov at få det, og det er ikke mit behov at give ham det. Det er vores valg. 

Lad dog barnet smage... Ja, når han er så gammel han selv kan sige han vil have det. 

Vi spiser ikke is foran hovedet på Marvin. Spiser vi en is er det når han er gået i seng eller sover lur. Ergo, ikke noget han ser. 

Hvor gammel var dit barn da han/hun fil sukker og har i en "sukkerpolitik"? 
Er der andre der føler sig "dømt" over deres valg?

Marvin har idag fået sin første "is". Vandmelon på en pind, der har været i fryseren. Det var et hit!


God sommer derude ;)


7 kommentarer:

  1. Jeg synes det er sejt, du holder fast ved din mening! Jeg gad godt have været strengere på sukkerområdet, men det var jeg ikke ( og sådan er det bare). God aften. Vh Pia

    SvarSlet
  2. Synes dit valg er helt op til dig/jer. Og synes sagtens man kan være enige om at være uenige. Det må være op til de enkelte forældre at bestemme (så længe de kan), så synes jeg faktisk at andre bør respektere det.
    Her har vi (jeg) faktisk det "problem" at min far ikke forstår at børnene ikke må smage lidt øl eller vin, selvom jeg har gjort det meget klart lige fra de blev født. De skal tids nok smage det, og indtil de er større (og selv der) er det jo faktisk ikke sundt for så lille et menneske, også kun selvom det er en lille tår.

    SvarSlet
  3. Jeg synes også det er sejt gået og som du selv skriver, så har han jo ikke det behov endnu. Han har jo aldrig fået det så han ved ikke at han vil have det. Det kommer tids nok.

    Jeg ville også gerne have været lidt mere obs på alt det sukker men det er desværre for sent så nu prøver jeg bare at begrænse det en smule (bare lidt svært når farmor ikke vil høre efter hehe).

    Heldigvis skal vi ikke alle være enige om alt og hvis det fungerer for jer og jeres søn er glad så fred være med det :-)

    SvarSlet
  4. Du kender min holdning og vores valg - jeg syntes, det er fuldstændig unødvendigt med sukker og søde sager i den alder, og selvom han viste interesse, ville han alligevel ikke få det. Jeg stikker ham jo heller ikke et glas rødvin, hvis det var det, han var interesseret i, vel ;) ?

    Ps. Ikke sig, at han er 16 måneder - der er en lille uges tid endnu, og jeg lever højt på, at N kun er 15 måneder :D haha!

    SvarSlet
  5. Ved vores første var vi ret strenge - han fik intet før han var tre. Han er ni i dag og har et meget almindeligt forhold til slik og deslige. Ved nr to var det straks værre - da hun altså blev bevidst om at hun ville ha det samme som sin bror.
    Jeg synes man skal følge sit hjerte på dette - og alle andre punkter som forældre.
    I min verden er juice og lign osse usundt - så dér er jeg nok lidt underlig. Og det må jeg så høre for.
    Kh. Anna

    SvarSlet
  6. Her i hus er det desideret NEJ til sodavand til fireåringen, og slik har hun smakt kun en gang (og det kunne hun ikke li')
    Derimot får hun vælge selv sit "fredagsslik" i butikken, så om det blir en liten kindermaxi, en bakke jordbær eller et stykke ost (!!) er litt opp og ned. Popcorn og rosiner er også er STOR hit! Kager må hun dog godt få til fødselsdager.

    De "fleste" af våres venner syntes vi er ret strenge på det - men de respekterer også våres valg, og spør heller ikke udover den første gangen.

    SvarSlet
  7. Jeg synes det er godt med en sukker-politik. Vi havde den samme holdning som dig og følte os til tider "dømt" som hysteriske. Jeg har haft den samme sukker-politik ved alle vores 4 børn, men jeg vil sige at tidspunktet, hvor barnet selv kan bede om "sukker" og hvor vi ikke kan "skjule" det længere rykker tættere og tættere på 1 års alderen i takt med antallet af børn. Kh. Eva (april)

    SvarSlet

Som et solstref på en regnvejrsdag kiggede du forbi...
Læg gerne en kommentar, så bliver jeg så glad :)