lørdag den 10. november 2012

Hjemmelavede flødeboller

Så fik jeg lidt tid til at hygge mig i køkkenet.
Det blev til hjemmelavede flødeboller (til dessert efter Mortens aften anden, mums!)

Opskriften og billeder kommer her:

Opskrift:
Ingredienser:
- 150 gram pasteuriserede æggehvider (passer med 3 bægre)
- 300 gram sukker
- 1 dl vand
- En rulle marcipan
- Overtrækschokolade (Omkring 200 gram)

Start med at skære marcipanrullen i skiver, læg dem på en bageplade og bag dem ca 5 min i ovnen ved 180 grader - til de er gyldenbrune.

Så skal vi til guffet....
Giv vand og sukker et opkog og tag det af blusset.
Pisk æggehviderne let. Tilsæt sukkerlagen lidt af gangen mens du pisker. Pisk guffet ca. 15 min.
Husk for filan marcipanen i ovnen! ;) ... Og tag dem ud når de er gyldenbrune.

Put guf i en sprøjtepose (eller en alm frysepose med og klip det ene hjørne af). Fordel guffet på bundene.

Bag nu flødebollerne omkring 5 min i ovnen ved 180 grader. De skal være let gyldne.
De bages for at gøre dem nemmere at overtrække med chokolade...

Lad flødebollerne køle af mens du smelter chokoladen i vandbad.
Du kan enten dyppe flødebollerne i chokoladen eller pensle dem forsigtigt. Jeg plejer at pensle dem, så bliver chokoladelaget ikke giga tykt.
Pynt evt med lidt hvid chokolade eller krymmel af en art.

Så skal flødebollerne bare størkne og så er der serveret.
Det er slet ikke så svært at lave, det er chokoladedelen der tager længst tid.

Bon appetit!

1 kommentar:

Som et solstref på en regnvejrsdag kiggede du forbi...
Læg gerne en kommentar, så bliver jeg så glad :)