mandag den 28. november 2011

Julehygge + sengeshopping

Så blev det 1. søndag i advent igår - og sådan en dag kan da ikke gå forbi uden lidt julehygge.
Jeg har brugt weekenden på at bage peppernødder og honningkager + lave romkugler. Nammenam!
Vi har haft besøg af svigerfar og min svigerinde til lidt "julefrokost"-mad, rigtig julehygge.

Jeg tænkte jeg lige vil dele opskriften på peppernødderne - de er intet mindre end fantastiske (det er ikke for ingenting de står som "SUPER GODE PEPPERNØDDER" i min opskriftebog ;) ):

Ingredienser:
- 250 gram smør (ikke margarine)
- 250 gram sukker
- 1 tsk stødt ingefær
- 1 tsk kanel
- 1 tsk hvid peber
- 1 tsk kardemomme
- 1 tsk bagepulver
- 1 tsk natron
- 1 dl piskefløde
- 500 gram mel

Fremgangsmåde:
Smør og sukker piskes godt sammen.
Pisk fløden i ved lav hastighed.
Bland alle krydderierne, bagepulver og natron sammen med melet - rør det herefter i dejen lidt af gangen.
Når dejen er helt perfekt føles den lækker blød, hvis du sætter en finger i den.

Tril dejen til lille-finger-størrelse stave og skær med ca. 1 cm mellemrum.

Bag i ca. 10 minutter ved 200 grader. (Min erfaring siger at man skal holde MEGET godt øje med dem!)

For mig bliver der 6 plader peppernødder af én portion.

Færdig resultat:
Lækre sprøde peppernødder!

Derud over stod søndagen jo på blæst - og så kan man jo passende tage ud og købe seng til lillemanden? Det gjorde vi hvert fald...

Stokke seng til lillemanden

Vi har et Stokke Care puslebord til lillemanden, og jeg ville meeeeget gerne have en Stokke seng til ham også. Babysam havde 25% rabat på alle senge lørdag og søndag - så tænkte at NU skulle det være. Men nej, jeg kunne simpelthen ikke retfærdiggøre at betale SÅ mange penge for en seng.

Efter at have søgt dba.dk tyndt for "Stokke" - faldt vi over en Stokke seng med mini kit (så den kan laves så lille som på mit billede), med madras til mini-senge + børnesengen, lagen til mini seng, sengerand til både mini + børneseng, himmelpind og sengehimmel.
Det måtte være den! Så vi fik kørelejlighed og fik set + hentet vidunderet.
Uglepuden i sengen har jeg selv syet...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Som et solstref på en regnvejrsdag kiggede du forbi...
Læg gerne en kommentar, så bliver jeg så glad :)